Dacă te afli în situația de a munci mai mult de casă în această perioadă, probabil ai înțeles deja cât de important e ca mediul în care te afli să fie cât mai bine organizat. Dacă nu ai avut încă această revelație, continuă să citești acest articol, pentru că vei putea să înțelegi mai bine de ce uneori te simți lipsit de motivație sau copleșit de ambientul din jurul tău. E foarte posibil să aibă legătură cu felul în care îți este organizată casa, iar aici vei găsi patru idei rapide și practice pentru a rezolva această problemă.

Felul în care îți organizezi ambientul de acasă trebuie să fie în strânsă legătură cu stilul tău de viață, cu preferințele, job-ul și gusturile tale. Nu există un model de succes și nu ar trebui să încerci să copiezi lucruri văzute în filme, însă există câteva principii de eficientizare a spațiului de acasă, iar unul dintre acestea se referă la deciziile pe care le luăm atunci când începem o „curățenie generală”.

Fii musafir în propria casă, apoi acționează

Uneori, dezordinea e atât de mare încât uiți cum obișnuia să arate o cameră atunci când era cu adevărat bine organizată. Pentru a-ți face o idee cu privire la ceea ce ai de făcut pentru a eficientiza spațiul din casă, pune-te în pielea unui musafir și gândește-te la lucrurile care îți „sar în ochi”. 

Apoi acționează. Fă totul dintr-un „sprint”, stabilește într-o cameră o zonă în care sortezi tot ceea ce scoți din cameră vizată de întregul proces de reoriganizare și începe să iei decizii.

Figure 1 GETTY IMAGES

Lasă la îndemână ceea ce utilizezi frecvent

Pentru a economisi timp și a răvăși cât mai puține obiecte atunci când ai nevoie de un singur lucru din casă, aranjează în funcție de frecvența utilizării. Ceva ce utilizezi frecvent trebuie să îți fie tot timpul la îndemână, în timp ce obiectele folosite doar la anumite ocazii pot sta în spațiile de depozitare mai puțin accesibile. În caz contrar, te poți pune în situația de a avea nevoie de o scară de câteva ori pe zi pentru a lua prosoape dintr-un dulap la care nu ajungi, iar în acest fel pierzi timp și riști să faci și mai multă dezordine. 

Gândește eficient înainte de a organiza

Pentru mulți dintre noi, atunci când vrem să rezolvăm dezordinea din apartament, soluția e să dăm fuga la un magazin de bricolaj și să cumpărăm diverse coșuri, rafturi mobile, cuiere și organizatoare. Însă înainte de a face acest lucru, crucial este să decidem care sunt lucruri de care avem cu adevărat nevoie, astfel încât să nu ne punem în situația de a cheltui bani în plus și timp prețios cu organizarea unor lucruri de care nici măcar nu avem nevoie.

Foarte important e ca în astfel de situații să luăm decizii rapide, iar decizia de a arunca sau păstra ceva ar trebui să fie luată în funcție de trei considerente:

  • Am folosit acest obiect în ultimul an? Dacă răspunsul este „nu”, atunci e clar că acel obiect nu îți e de prea mare folos. Dacă ocupă spațiu fără să fie folosit, poți la fel de bine să renunți la el.
  • Am nevoie de el? Orice obiect ar trebuie să aibă o utilitate practică sau sentimentală. Dacă nu mai îndeplinește niciunul dintre cele două criterii, decizia este simplă: scapă de el.
  • Se potrivește cu stilul meu de viață și cu planurile mele? Dacă locuiești de mai mult timp în același loc, probabil ai strâns multe lucruri de-a lungul anilor. Însă trecerea anilor înseamnă și multe schimbări, iar schimbările înseamnă și multe lucruri ce nu mai sunt utilizate. Dacă nu te mai dai cu skateboard-ul pentru că pasiunea ta a devenit mersul cu bicicleta, nu ai niciun motiv să ții patru metri pătrați din debara ocupați cu echipamentul tău de skateboard. Ia decizii bazate pe ceea ce ești în prezent sau pe ceea ce plănuiești să faci în viitor.

Elimină „zonele fierbinți” ale dezordinii

Specialiștii în decorațiunii interioare vorbesc despre suprafețele plane ca fiind adevărate „zone fierbinți” ale dezordinii într-o casă. În esență, orice scaun, masă ori etajeră se pot transforma rapid oaze de dezordine pentru simplul fapt că la un moment dat te-ai grăbit și era simplu să arunci haina pe scaun. Iar acolo unde ajunge o haină, cu siguranță va ajunge și a doua, și a treia etc. 

Soluția este simplă: acolo unde ai suprafețe plane, ocupă-le cu obiecte care îmbogățesc vizual ambientul casei. Dacă pe masă pui o vază cu flori, cu siguranță nu vei mai arunca acolo haine. Dacă pe noptieră vei pune două rame foto cu prietenii sau familia ta, slabe șanse să fii tentat să mai părăsești acolo pahare goale. Cât despre scaun, dacă se află într-un loc în care pare că te imploră să îl acoperi cu rufe, poate ar fi momentul să îl muți de acolo.

Figure 2 GETTY IMAGES

Impune-ți limite clare

Atunci când organizezi interiorul casei tale e important să impui limite clare pentru numărul de obiecte asemănătoare pe care le poți aranja într-un singur loc. Cu toții avem faimosul dulap de bucătărie în care păstrăm plase, însă e crucial să nu pierzi controlul asupra situației: doar pentru că plasele se adună, asta nu înseamnă că ele trebuie să ajungă și în alte dulapuri. Aplică aceeași logică și în privința lucrurilor la care ții cu adevărat, cum ar fi obiectele de colecție. Cu siguranță e important să îți amintești din când în când cât de greu a fost să pui la un loc acea colecție de machete auto, dar dacă e vorba despre 100 de bucăți, probabil ar fi bine să nu ocupi toată mobila din living cu mașini în miniatură.

La final, când vei termina de organizat, fă o poză și păstreaz-o în telefon pentru a putea vedea din când în când cum trebuie să arate acel loc și pentru a putea compara cu felul în care arată atunci când nu mai e la fel de organizat.

Vezi mai multe articole și idei de amenajare.

Distribuie să vadă și alții:
en_USEnglish
en_USEnglish